Thursday, March 18, 2021

طريقت فتح غطاء بطاريه السياره و اصلاحها و معرفه هل تحتاج حمض ام ماء


 ا
ولاا  يجب احضار استشو ار حراري   1600 او 2000 و ات  

ريشه   خشب عريضه  و  شاكوش  

يجب  تسخين  الغطاء بالاستشو ار و   ادخال  سكين     بشكل   عمو دي  و  تحرير   الااطار    مع  التسخين  

 ثانيا يجب    فتحها    من  الطرف  و محاوله  الابتعاد  عن  نقاط    الااعين  الدائريه    بتاع   نسبه   ماء    و  نفس الشي    

الااعين  الخاص  بي  تفريغ  بخار الماء و طغط الهوء 

عند  الفتح  ير اعي  ان   لا تطغط  بقو ه  مره  و احده    و ان  تستعمل  حراره  

 و عند  الاانتها ء من  الفك  لا ارجاع  الغطاء الي شكله    الاساسي يجب استخام    كرسي و    بطاريت  السياره  نفسها  و  عند التسخين  علي الغطاء    يطغط  وزن  البطاريه    علي  الا طرف  الجانيه   بحيث  تحصر البطاريه  الغطاء  علي   حائط مع  الطغط  و الاستشو ار  سير جع    الي شكله  الااصلي   وتختفي  الانحنئات   و  بالنسبه  لي الانحنئات      جه  الااعين  بكل  بساطه   نستخدم  حيله  الكرسي    و السكين  و   نطغط الكرسي علي السكين   علي الغطاء باليد  و سيتر كز   طغط  

 

 كبير علي نقطه  صغيره  مع  الحراره  سيرجع و  لو اطريت ضع  وزن  علي الكرسي او اجلس عاليه     حتي  يكون و زن  كبير مركز علي نقطه   صغيره و بعدها    يجب  ان نسلط ضوء قوي علي   الخلايا  لنري نسبه الماء   اذا كان  ناقص  نزود حتي يغمر  المعدن  بسنتي متر و احد  اوو احد و نص   و بعدين  ناخدها  عند بتاع  البطاريات  و نطلب منه   ان  يقيس نسبه   الحمض بي  سحاحه  الهيدرو ميتر    لقياس نسبه  الحمض اذا اعطي  اخضر  هاد  يدل  علي ان الحمض  جيد  و  هنا  يجب ان نكون  قد شحنا  البطاريه  بشكل  كامل     بالسياره  او عن  طريق    شاحن  خارجي   لجعل  السائل  كله  حمض كبريتيك  

و لو الحمض تمام  يبقي    العيب  في البطاريه  رسبت   الرصاص   نتيجه    التخبيط في السياره و نتيجه   العمر و نتيجه  العمليات  الكيما ئيه  و  الترسيب  و الااهم  الترسيب الزي يحصل    عند  الكرانك عند التشغيل  لي الستارتر  او  لو احد  الفنيين   عمل  شورات  و هاد  طبعا  يدمر البطاريه   حرفيا   لاانه  لو كانت  مشحونه    قد يحدث    شورات  بترسيب الرصاص   بين    الخلايا  السالبه  و المو جبه  في الخليه  الو احده  

 و عند الشحن في المنز  ل   لو كانت  البطاريه  ميته    قد  نعمل   هادي  الحيله  مع  انها  خطيره   و لكن  قد  تنجح  

 و هيه   ان  نقوم  بتمييل  البطاريه    و زالك حتي يرجع   الرصاص المترسب   للنزول  بين  الااقطاب و  يتم      تفاعله  مع   الحمض  و عند الشحن  يلتصق   علي الااقطاب من جديد   انا  افضل  عمل  هادي الحركه  بعد  الشحن  كل 3 شهور   في  المنزل  لي   ارجاع  الرصاص  المترسب الي البطاريه   او عمالها  بالسياره   و زالك عن  طريق تميل  البطاريه     بي   20 درجه   للجهتنين  و بعدها  تميلها    للصفر   اي  جعلها  مقلوبه  علي الجهتين  للثو اني   حتي لا يتسرب الماء داخل  الخلايا    السته  عن طريق  فتحت  التهويه  المشتركه  


 طبعا  مرات  يحصل  تهريب نسبه  ماء  من   الخامس لي السادس او  من  السادس لي الخامس و من  الااول  للثاني او العكس و هاذا يحصل  عندما  تميل  السياره    علي   حجاره     او تمشي علي مطب   غير مستوي   فيحصل  هاد الشي مع   الزمن  

 

 


 من  الفيدو هات     للمستهبلين   علي   اليوتيوب   انهم  يصورو ن   السود الموجود في  السائل  علي انه  كربون       و انه  يجب رميه     ايه  العبط  ده       انه   كبريتات   الرصاص   و يكون لو نها طبيعي   اسود    و طبيعي البطاريه  لمن  تكون غير مشحونه  تكون   فيها  كبريتات  الرصاص و لمن  تنشحن   يرجع   الرصاص لي الاقطاب فالحمير   لمن  يرمو كبريتات  الرصاص السوداء  يدمرون     الالو ح  للبطاريه   و لزالك  يجب  قبل  كل  شي   ان  يتم  الشحن  و  لو فتحت   و لقيت   الماء  اسود  كبريتات  الرصاص  بعد  الشحن  معنها  زود  نسبه  الماء  و حاول   ان  تعمل  فكره  تمييل  البطاريه  و تشحن      الي ان  يقل  السود   (( كبريتات  الرصاص   بو )) و عندها   زود  ماء   و  افحصها  بالهيدور ميتري و بعد  الو صول  الي  نسبه  الحمض الجيده   اسحب الباقي   خارج البطاريه  

و كل ما يو ضع   في اليوتيوب  لا علاقه  له  لا بالعلم  و  لا بي اي شي   ناس جهله    يملون  وقت  فراغهم  

طبعا   زياده   تركيز الحمض  تودي  الي   ز ياده    ترسيب الرصاص  و هاد غير جيد  لا انه    سيكون   هناك  احتمال    ان  يكون  الرصاص  بين     الشرايح  السالبه  و المو جبه   يترسب   بين ها  و يعمل  شورت  و يقصر من  عمر البطاريه  

 و طبعا  لمن   تفتح  و تلقي  ماده  بيضاء  علي   الخلايا  نتيجه  نقص الماء   ده  اكسيد  الرصاص    يعمل   زي الملح  الاابيض  و ده  حله  نك  تزيد الماء  وتتر كها    ساعتين  و بعدين  تشحنها  





و هادي معادلاات     الشحن  و التفريغ  


 و عند ارجاع  الغطاء   بعد  التعديل   يو ضع     سيلكون    عادي  شفاف  او اسود    حسب المتو فر    و يفضل  اسود  لاانه  اقوي  من  الشفاف    و ليس من     الضرورض ان  يكون سيلون  جاسكيت    حراري 

  

No comments:

Post a Comment

All reseon of ew problem

All East West West problems are caused by either the processor signal not arriving or weak if the East West console was damaged and burned,...